Volg het stappenplan hieronder om een tegemoetkoming van je mobiliteitshulpmiddel aan te vragen:
1. het medisch voorschrift
Maak een afspraak met je huisarts. Na onderzoek bezorgt hij of zij je een specifiek medisch voorschrift. Daar staat op voor welke gezondheidsproblemen je een mobiliteitshulpmiddel nodig hebt. Je huisarts kan zelf al een advies geven. In bepaalde gevallen wordt het voorschrift afgeleverd door een "rolstoeladviesteam”, bijvoorbeeld voor elektrische rolstoelen, scooters of een hulpmiddel op maat. Dit team van zorgverleners bezorgt je een “rolstoeladviesrapport”.
2. het aanvraagformulier invullen
Ga met het voorschrift of rolstoeladviesrapport naar een erkende verstrekker (bandagist) van mobiliteitshulpmiddelen. Die zal je adviseren over de mogelijkheden, een hulpmiddel voorstellen en tonen uit welke modellen of merken je kan kiezen. Samen met jou vult hij het aanvraagformulier in. Dat onderteken je voor akkoord. Lees meer over deze stap.
3. controles
Je verstrekker controleert eerst of je wel bent aangesloten bij een zorgkas en of je zorgpremie voor de Vlaamse sociale bescherming betaald werd. Als alles in orde is, stuurt hij je aanvraag voor een tegemoetkoming naar je zorgkas. De zorgkas controleert of je voldoet aan de voorwaarden om een mobiliteitshulpmiddel te krijgen. Gewoonlijk duurt dit 10 tot 20 werkdagen. Meer informatie over de controles.
4. de zorgkas informeert je over de beslissing
Na de controles informeert je zorgkas je schriftelijk of je mobiliteitshulpmiddel is goedgekeurd voor een tegemoetkoming. Je verstrekker krijgt die beslissing ook en kan dan overgaan tot de bestelling van je hulpmiddel.
De financiële afrekening wordt rechtstreeks geregeld tussen je zorgkas en de bandagist. Enkel eventuele supplementen worden aan jou gefactureerd.
Lees meer over de mogelijke beslissingen.