Een audicien luistert graag naar je verhaal en begeleidt je van de gehoortest tot en met de keuze en afstelling van je hoorapparaat. Ook de nazorg, namelijk het bijregelen en het onderhoud in de jaren na de aankoop is de taak van de audicien.
Tijdens een eerste verkennend gesprek verzamelen ze zoveel mogelijk informatie over jouw specifieke klachten, levensstijl en wensen. Welke activiteiten oefen je graag uit? Woon je vaak vergaderingen of netwerkevents bij? Ga je graag op restaurant? Welke hobby’s heb je?
Op basis van deze informatie en de resultaten van de hoortest bespreken ze met jou alle mogelijke oplossingen. Er bestaat immers niet één universeel hoorapparaat dat voor iedereen geschikt is. Afhankelijk van je noden, wensen en budget stelt de audicien je een toestel voor dat met behulp van de meest moderne software op jouw maat wordt afgesteld. Nadat het toestel volledig is aangepast en je de nodige toelichting kreeg over het gebruik en onderhoud van je apparaat, kan je er zelf mee aan de slag. Je audicien zorgt ervoor dat je op de juiste opvolging kan rekenen. Alle instellingen van je hoortoestel worden afgesteld en verfijnd tot je hoortoestel helemaal aan jouw verwachtingen voldoet. Vaak zijn er enkele afspraken in het hoorcentrum nodig vooraleer het toestel helemaal op punt staat.
Een audioloog of audicien begeleidt je ook bij de aanvraag van je terugbetaling door de mutualiteit.