algemene voorwaarden thuiszorgwinkels, uitleendienst en andere leveringen
versie 2025.01.01
Je kan hier de algemene voorwaarden downloaden.
algemene verkoopsvoorwaarden
Artikel 1 - Bestellingen en leveringen
- Goed zal bevestigde bestellingen binnen de overeengekomen termijn leveren. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet of slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de Klant hiervan bericht. De Klant heeft desgevallend
het recht om de overeenkomst binnen vijf (5) kalenderdagen na kennisname hiervan kosteloos te ontbinden. - Bij een levering bij de Klant, zorgt de Klant ervoor dat de goederen op een normale wijze kunnen worden geleverd op de afgesproken tijd en plaats. Eventuele leverings- en vervoerskosten vallen ten laste van de Klant.
- Tenzij anders overeengekomen, dienen bestellingen maximum binnen één (1) maand na verwittiging te worden afgehaald. Bij niet-afhaling zal Goed kosteloos een herinnering voor ophaling versturen naar de Klant. Indien de Klant hier geen gevolg aan geeft binnen vijf (5) kalenderdagen is Goed gerechtigd de bestelling lastens de Klant te annuleren. Goed zal desgevallend recht hebben op een forfaitaire
schadevergoeding van 15% op de bestelde goederen. - De bestellingen zullen worden aangerekend aan de prijs van kracht op de besteldatum. Voor op maat gemaakte of niet-standaard, speciaal op verzoek van de Klant bestelde goederen vraagt Goed een voorschot. Bij annulering door de Klant wordt het betaalde voorschot beschouwd als forfaitaire schadevergoeding voor de door Goed geleden schade en niet terugbetaald. Indien Goed de bestelling annuleert, wordt het voorschot volledig aan de Klant terugbetaald.
Artikel 2 - Eigendomsvoorbehoud en overdracht van risico
Goederen blijven de eigendom van Goed tot volledige betaling van de hoofdsom, kosten en intresten. Indien goederen door Goed worden geleverd, gaat het risico over op het ogenblik van de levering. Indien goederen moeten worden afgehaald door de Klant, gaat het risico over op het ogenblik van de verkoop.
Artikel 3 - Terugname van goederen
Verkochte goederen worden enkel teruggenomen in originele staat met kassaticket en in originele ongeschonden verpakking en dit binnen een tijdsperiode van veertien (14) kalenderdagen na aankoop. Goed behoudt zich echter het recht voor om terugname te weigeren indien het gaat om (i) goederen op maat of goederen die op specifieke instructie van de Klant werden vervaardigd, (ii) informatieve goederen, (iii) goederen die snel bederven, (iv) goederen met beperkte houdbaarheid, (v) goederen die niet kunnen worden teruggenomen om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne of (vi) indien de terugname redelijkerwijze niet van Goed verwacht kan worden gelet op de aard van de verkochte goederen.
algemene huurvoorwaarden
Artikel 4 - Duur van de huur en teruggave
4.1. Verkochte goederen worden enkel teruggenomen in originele staat met kassaticket en in originele ongeschonden verpakking en dit binnen een tijdsperiode van veertien (14) kalenderdagen na aankoop. Goed behoudt zich echter het recht voor om terugname te weigeren indien het gaat om (i) goederen op maat of goederen die op specifieke instructie van de Klant werden vervaardigd, (ii) informatieve goederen, (iii) goederen die snel bederven, (iv) goederen met beperkte houdbaarheid, (v) goederen die niet kunnen worden teruggenomen om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne of (vi) indien de terugname redelijkerwijze niet van Goed verwacht kan worden gelet op de aard van de verkochte goederen.
De huur eindigt (i) bij inlevering van het gehuurde goed bij Goed tegen aflevering van een ontvangstbewijs of (ii) bij het verlopen van de termijn indien de huur voor een bepaalde tijd werd gesloten.
4.3. Van zodra de huur beëindigd is, wordt de Klant van rechtswege en zonder enige aanmaning geacht in gebreke te zijn het gehuurde goed terug te bezorgen. Vanaf dat ogenblik heeft Goed het recht het gehuurde goed, zonder gerechtelijke tussenkomst, te laten terughalen. Alle kosten verbonden aan deze ophaling zijn volledig ten laste van de Klant.
4.4. Indien het verhuurde goed na de huurtermijn niet-recupereerbaar of verloren blijkt, is Goed gerechtigd om de oorspronkelijke verkoopprijs van het gehuurde goed aan te rekenen, vermeerderd met 20%.
Desgevallend kan de waarborg, zoals voorzien in artikel 6, aangewend worden ter (gedeeltelijke) betaling van het bedrag dat de Klant aan Goed verschuldigd is.
4.5. De Klant verbindt zich ertoe om het geleende goed niet aan derden uit te lenen, te verkopen, te verhuren of op een andere wijze te vervreemden, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
Artikel 5 - Huurprijs en kosten
5.1. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen (i) wordt het gehuurde goed per begonnen maand aangerekend en (ii) dient de Klant een som vooruit te betalen gelijk aan de eerste maand huur, verhoogd met een eventuele waarborg en/of andere kosten.
5.2. Bijkomende kosten verbonden aan de verhuur (zoals vervoer, toebehoren,…) zullen, tenzij schriftelijk anders overeengekomen, worden aangerekend aan de Klant.
5.3. Goed behoudt zich het recht om de huurprijzen lopende de overeenkomst te wijzigen op basis van objectieve maatstaven, die te allen tijde op vraag van de Klant zullen worden toegelicht. De Klant zal desgevallend het recht hebben om de overeenkomst te beëindigen.
5.4. Een Klant die aangesloten is bij Christelijke Mutualiteit kan goederen huren tegen voorwaarden en huurprijzen zoals voorzien in de statuten van het ziekenfonds. Wanneer de Klant niet meer aangesloten is bij de Christelijke Mutualiteit zullen dergelijke voordeeltarieven komen te vervallen.
Artikel 6 - Risico, schade en onderhoud
6.1. Enkel de Klant draagt tijdens de huurtermijn het risico op schade, verlies of diefstal van het gehuurde goed.
6.2. Goed leverde het gehuurde goed af in goede staat van onderhoud. Bij het afhalen dient de Klant dit te controleren. Eventuele gebreken of fouten aan het gehuurde goed moeten uiterlijk binnen vijf (5) kalenderdagen ter kennis worden gebracht van Goed.
6.3. De Klant moet het gehuurde goed, behoudens normale slijtage, in dezelfde staat en gereinigd terugbrengen. Indien het gehuurde goed ongereinigd wordt teruggebracht, zullen
reinigingskosten worden aangerekend, met een minimum van € 30, excl. btw.
6.4. Wanneer herstelwerkzaamheden noodzakelijk zijn, moet de Klant Goed hiervan onmiddellijk in kennis van stellen. Goed voert de werkzaamheden zelf uit of laat ze uitvoeren door een derde. In geen geval mag de Klant herstelwerkzaamheden uitvoeren aan het gehuurde goed. Herstelkosten vallen ten laste van de Klant, tenzij ze het gevolg zijn van normale slijtage.
algemene voorwaarden bruikleen
Artikel 7 - Gebruik van toestel
7.1. Goed staat aan de Klant het gebruik toe van een toestel, zoals omschreven in de tussen hen geldende overeenkomst (de “Bruikleenovereenkomst”). Deze Bruikleenovereenkomst wordt beheerst door de bepalingen van de artikelen 1875 e.v. van het Burgerlijk Wetboek.
7.2. De Klant draagt als een goede huisvader zorg voor het in bruikleen gegeven toestel en volgt de instructies
of de gebruiksaanwijzingen van Goed. Het toestel mag niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan waarvoor het geschikt is, noch mag het toestel uitgeleend worden aan derden.
7.3. Behalve bij overmacht of normale slijtage, moet de Klant iedere schade, verlies of diefstal van het toestel vergoeden aan Goed. Indien hiertoe een mogelijkheid bestaat, zal Goed de Klant informeren over een passende
verzekering.
Artikel 8 - Aanvang bruikleen, bruikleentermijn en teruggave
8.1. De bruikleen wordt aangegaan voor een bepaalde duur, zoals overeengekomen in de Bruikleenovereenkomst.
8.2. De Klant moet het uitgeleende goed, behoudens normale slijtage, in dezelfde staat en gereinigd terugbrengen. Indien het uitgeleende goed ongereinigd wordt teruggebracht, zullen reinigingskosten worden aangerekend, met een minimum van € 30, excl. btw.
8.3. Wanneer de bruikleen wordt aangegaan in afwachting
van de aankoop van een gelijkaardig toestel, loopt de bruikleen in ieder geval af ten laatste veertien (14) kalenderdagen na ontvangst van de offerte voor aankoop, met dien verstande dat Goed binnen voornoemde termijn kan leveren.
8.4. Van zodra de bruikleen beëindigd is, wordt de Klant geacht van rechtswege en zonder enige aanmaning geacht het toestel op eigen kosten terug te bezorgen. Indien de Klant het toestel niet (tijdig) terugbezorgt, kan Goed naar eigen keuze (i) het toestel zonder gerechtelijke tussenkomst op komen halen waarbij alle kosten ten laste zijn van de Klant of (ii) de
volledige verkoopprijs aan de Klant aanrekenen, vermeerderd met een schadevergoeding van 20%.
gemeenschappelijke bepalingen
Artikel 9 - Definities en toepassingsgebied
9.1. De volgende woorden betekenen:
- Klant: elke fysieke persoon of rechtspersoon die bestellingen plaatst of aankopen doet bij Goed.
- Goed: Goed Farma CVSO en Goed Hulpmiddelen CVSO, beide met maatschappelijke zetel te Antwerpsesteenweg 263, 2800 Mechelen, respectievelijk met ondernemingsnummer 0400.789.251 en 0860.548.465, alsook de daarmee verbonden vennootschappen in de zin van artikel 1:20 WVV, waaronder Hulpmiddelencentrale NV, met maatschappelijke zetel te Lobulckstraat 17A&B, 9880 Aalter, met ondernemingsnummer 0460.436.234.
9.2. Behoudens tegenbewijs houdt elke aankoop, huur, bestelling of bruikleen de aanvaarding in van de Klant van deze algemene voorwaarden van Goed.
Deze primeren op de algemene voorwaarden van de Klant. Afwijkingen zijn enkel bindend wanneer ze schriftelijk worden bevestigd.
Artikel 10 - Wanbetaling
10.1. Tenzij anders overeengekomen, zijn facturen contant betaalbaar op de zetel of in de vestigingsplaats van Goed. Bij ontstentenis van betaling wordt een (gratis) betalingsherinnering gestuurd. Indien de Klant hier geen gevolg aan geeft binnen dertig (30) kalenderdagen, zal het bedrag van de factuur van rechtswege worden vermeerderd met de wettelijke rentevoet, alsook met een forfaitaire schadevergoeding van (i) indien het verschuldigd saldo lager of gelijk is aan € 150,00: € 20,00 (ii) indien het verschuldigd saldo tussen € 150,01 en € 500,00 ligt: € 30,00 meer 10% op het bedrag tussen € 150,01 en € 500,00 en (iii) indien het verschuldigd saldo boven € 500,00 ligt: € 65,00 meer 5% op het bedrag boven € 500,00, met een absoluut maximum van € 2.000,00. Indien Goed in gebreke blijft een terugbetaling uit te voeren aan een Klant, zal de Klant eveneens een beroep kunnen doen op de toepassing van dit artikel.
10.2. Elk protest dient te gebeuren binnen de veertien (14) kalenderdagen na factuurdatum. Om ontvankelijk te zijn dient dit protest voldoende gedetailleerd te zijn en per aangetekend schrijven te worden verstuurd. Elk protest verstuurd na deze termijn wordt als ongeldig beschouwd. Een gegronde klacht kan aanleiding geven tot een vervanging van de bestelling, doch in geen geval zal de Klant desgevallend recht hebben op enige schadevergoeding van welke aard dan ook.
Artikel 11 - Aansprakelijkheid en garantie
11.1. Goed kan niet aansprakelijk worden gesteld voor (i) foutieve vermeldingen in de bijsluiter of in de gebruiksvoorwaarden van de fabrikant, (ii) schade die voortvloeit uit een gebrekkige of onzorgvuldige
naleving van de bijsluiter of gebruiksvoorwaarden door de Klant, (iii) onoplettendheid of onzorgvuldigheid van de Klant, (iv) ieder ander gebruik van de verkochte/verhuurde goederen dan waarvoor deze bestemd zijn of (v) de verdraagbaarheid/geschiktheid van de verkochte/verhuurde goederen voor de Klant, tenzij Goed uitdrukkelijk en aantoonbaar op de hoogte werd gebracht van de gezondheidstoestand van de Klant.
11.2. Voor zover wettelijk toegestaan, is de aansprakelijkheid van Goed in ieder geval beperkt tot de verkoopprijs van de geleverde/verhuurde/uitgeleende goederen.
11.3. De Klant is niet gerechtigd om een buitencontractuele aansprakelijkheidsclaim in te dienen tegen Goed of haar hulppersonen (onderaannemers, werknemers, bestuurders, enz.) op basis van of in verband met zijn overeenkomst. Deze beperking van aansprakelijkheid is volledig van toepassing voor zover de wet dit toestaat. De betrokken hulppersonen zijn derde begunstigden van deze clausule.
11.4. De Klant heeft ten allen tijde recht op de wettelijke garantietermijn van twee (2) jaar, behoudens in geval van tweedehandsgoederen, in welk geval een verminderde garantietermijn van één (1) jaar geldt.
Artikel 12 - Waarborg
Bij de aanvang van een huur- of ontleentermijn kan er een waarborg voor het goed worden gevraagd, die door Goed zal worden terugbetaald aan de Klant op het einde van de termijn indien de Klant aan zijn contractuele verplichtingen heeft voldaan. Goed kan de waarborg, zonder gerechtelijke tussenkomst, verrekenen met alle door de Klant verschuldigde bedragen. De waarborg geeft in geen geval recht op intresten.
Artikel 13 - Gebruik van persoonsgegevens
Bij de aanvang van een huur- of ontleentermijn kan er een waarborg voor het goed worden gevraagd, die door Goed zal worden terugbetaald aan de Klant op het einde van de termijn indien de Klant aan zijn contractuele verplichtingen heeft voldaan. Goed kan de waarborg, zonder gerechtelijke tussenkomst, verrekenen met alle door de Klant verschuldigde bedragen. De waarborg geeft in geen geval recht op intresten.
Artikel 14 - Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
Eventuele geschillen met betrekking tot een aankoop, huur of bestelling zullen worden beslecht door de rechtbank van het gerechtelijk arrondissement van de vestiging van Goed waar de aankoop of bestelling is geplaatst. Alle overeenkomsten worden beheerst door het Belgisch recht.