Ga naar hoofdinhoud

algemene voorwaarden thuiszorgwinkels, uitleendienst en andere leveringen

versie 2024.10.10

Je kan hier de algemene voorwaarden downloaden.

algemene verkoopsvoorwaarden

Artikel 1 - Bestellingen en leveringen

  • Goed zal bevestigde bestellingen binnen de overeengekomen termijn leveren. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet of slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de Klant hiervan bericht. De Klant heeft desgevallend het recht om de overeenkomst binnen vijf (5) kalenderdagen na kennisname hiervan kosteloos te ontbinden.
  • Indien de levering plaatsvindt bij de Klant, dient de Klant ervoor te zorgen dat de goederen op een normale wijze kunnen worden geleverd op het overeengekomen tijdstip op de overeengekomen plaats. Eventuele leverings- en vervoerskosten vallen ten laste van de Klant.
  • Tenzij anders overeengekomen, dienen bestellingen maximum binnen één (1) maand na verwittiging te worden afgehaald. Bij niet-afhaling zal Goed kosteloos een herinnering voor ophaling versturen naar de Klant. Indien de Klant hier geen gevolg aan geeft binnen vijf (5) kalenderdagen is Goed gerechtigd de bestelling lastens de Klant te annuleren. Goed zal desgevallend recht hebben op een forfaitaire schadevergoeding van 15% op de bestelde goederen.
  • De bestellingen zullen worden aangerekend aan de prijs van kracht op de besteldatum.

Artikel 2 - Eigendomsvoorbehoud en overdracht van risico

Goederen blijven de eigendom van Goed tot volledige betaling van de hoofdsom, kosten en intresten. Indien goederen door Goed worden geleverd, gaat het risico over op het ogenblik van de levering. Indien goederen moeten worden afgehaald door de Klant, gaat het risico over op het ogenblik van de verkoop.

Artikel 3 - Terugname van goederen

Verkochte goederen worden enkel teruggenomen in originele staat met kassaticket en in originele ongeschonden verpakking en dit binnen een tijdsperiode van veertien (14) kalenderdagen na aankoop. Goed behoudt zich echter het recht voor om terugname te weigeren indien het gaat om (i) goederen op maat of goederen die op specifieke instructie van de Klant werden vervaardigd, (ii) informatieve goederen, (iii) goederen die snel bederven, (iv) goederen met beperkte houdbaarheid, (v) goederen die niet kunnen worden teruggenomen om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne of (vi) indien de terugname redelijkerwijze niet van Goed verwacht kan worden gelet op de aard van de verkochte goederen.

algemene huurvoorwaarden

Artikel 4 - Duur van de huur en teruggave

4.1.      De huur gaat in op het ogenblik dat de Klant het gehuurde goed in ontvangst neemt in een exploitatiepunt van Goed of op een andere afgesproken locatie. Indien is overeengekomen dat het gehuurde goed door Goed of een transporteur geleverd dient te worden, dan is de Klant ervoor verantwoordelijk dat op de afgesproken tijd en plaats iemand aanwezig is voor inontvangstneming, bij gebreke waarvan Goed gerechtigd is het gehuurde goed terug mee te nemen en de vervoerskosten aan de Klant aan te rekenen. Onverminderd het voorgaande mogen grote goederen (zoals bedden, tilliften, hometrainers, ...) niet op een exploitatiepunt van Goed worden afgehaald of teruggebracht door de Klant. Grote goederen worden steeds geleverd en opgehaald door Goed op de afgesproken locatie. Goed houdt zich het recht voor om teruggave van grote goederen door de Klant op een exploitatiepunt van Goed te weigeren en/of een kost voor niet conforme teruggave aan te rekenen aan de Klant.

4.2.      De huur eindigt (i) bij inlevering van het gehuurde goed bij Goed tegen aflevering van een ontvangstbewijs of (ii) bij het verlopen van de termijn indien de huur voor een bepaalde tijd werd gesloten.

4.3.      Van zodra de huur beëindigd is, wordt de Klant van rechtswege en zonder enige aanmaning geacht in gebreke te zijn het gehuurde goed terug te bezorgen. Vanaf dat ogenblik heeft Goed het recht het gehuurde goed, zonder gerechtelijke tussenkomst, te laten terughalen. Alle kosten verbonden aan deze ophaling zijn volledig ten laste van de Klant.

4.4.      Indien het verhuurde goed na de huurtermijn niet-recupereerbaar of verloren blijkt, is Goed gerechtigd om de oorspronkelijke verkoopprijs van het gehuurde goed aan te rekenen, vermeerderd met 20%. Desgevallend kan de waarborg, zoals voorzien in artikel 6, aangewend worden ter (gedeeltelijke) betaling van het bedrag dat de Klant aan Goed verschuldigd is.

4.5.      De Klant verbindt zich ertoe om het geleende goed niet aan derden uit te lenen, te verkopen, te verhuren of op een andere wijze te vervreemden, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.

Artikel 5 - Huurprijs en kosten

5.1.      Tenzij schriftelijk anders overeengekomen (i) wordt het gehuurde goed per begonnen maand aangerekend en (ii) dient de Klant een som vooruit te betalen gelijk aan de eerste maand huur, verhoogd met een eventuele waarborg en/of andere kosten.

5.2.      Bijkomende kosten verbonden aan de verhuur (zoals vervoer, toebehoren,…) zullen, tenzij schriftelijk anders overeengekomen, worden aangerekend aan de Klant.

5.3.      Goed behoudt zich het recht om de huurprijzen lopende de overeenkomst te wijzigen op basis van objectieve maatstaven, die te allen tijde op vraag van de Klant zullen worden toegelicht. De Klant zal desgevallend het recht hebben om de overeenkomst te beëindigen.

5.4.      Een Klant die aangesloten is bij Christelijke Mutualiteit kan goederen huren tegen voorwaarden en huurprijzen zoals voorzien in de statuten van het ziekenfonds. Wanneer de Klant niet meer aangesloten is bij de Christelijke Mutualiteit zullen dergelijke voordeeltarieven komen te vervallen.

Artikel 6 - Risico, schade en onderhoud

6.1.      Alleen de Klant draagt gedurende de huurtermijn het risico op verlies en beschadiging van het gehuurde goed.

6.2.      Goed leverde het gehuurde goed af in goede staat van onderhoud. Bij het afhalen dient de Klant dit te controleren. Eventuele gebreken of fouten aan het gehuurde goed moeten uiterlijk binnen vijf (5) kalenderdagen ter kennis worden gebracht van Goed.

6.3.      De Klant verbindt er zich toe het gehuurde goed, behoudens normale slijtage, in dezelfde staat en gereinigd terug te brengen. Indien het gehuurde goed ongereinigd wordt teruggebracht, zullen reinigingskosten worden aangerekend, met een minimum van 30,00 EUR (excl. btw).

6.4.      Wanneer herstelwerkzaamheden noodzakelijk worden, dient de Klant Goed hiervan onmiddellijk in kennis van te stellen. Goed voert de werkzaamheden zelf uit of laat deze dan uitvoeren door een derde. In geen geval is het de Klant toegelaten herstelwerkzaamheden uit te voeren aan het gehuurde goed. Herstelkosten vallen ten laste van de Klant, tenzij deze het gevolg zijn van normale slijtage.

algemene voorwaarden bruikleen

Artikel 7 - Gebruik van toestel

7.1.      Goed staat aan de Klant het gebruik toe van een toestel, zoals omschreven in de tussen hen geldende overeenkomst (de “Bruikleenovereenkomst”). Deze Bruikleenovereenkomst wordt beheerst door de bepalingen van de artikelen 1875 e.v. van het Burgerlijk Wetboek.

7.2.      De Klant draagt als een goede huisvader zorg voor het in bruikleen gegeven toestel en volgt de instructies of de gebruiksaanwijzingen van Goed. Het toestel mag niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan waarvoor het geschikt is, noch mag het toestel uitgeleend worden aan derden.

7.3.      Behoudens overmacht of schade die het gevolg is van normale slijtage, is de Klant gehouden om iedere schade, verlies of diefstal van het toestel te vergoeden aan Goed. Indien hiertoe een mogelijkheid bestaat, zal Goed de Klant informeren over een passende verzekering.

Artikel 8 - Aanvang bruikleen, bruikleentermijn en teruggave

8.1.      De bruikleen wordt aangegaan voor een bepaalde duur, zoals overeengekomen in de Bruikleenovereenkomst.

8.2.      De Klant verbindt er zich toe het uitgeleende goed, behoudens slijtage, in dezelfde staat en gereinigd terug te brengen. Indien het uitgeleende goed ongereinigd wordt teruggebracht, zullen reinigingskosten worden aangerekend, met een minimum van 30,00 EUR, excl. btw.

8.3.      Wanneer de bruikleen wordt aangegaan in afwachting van de aankoop van een gelijkaardig toestel, loopt de bruikleen in ieder geval af ten laatste veertien (14) kalenderdagen na ontvangst van de offerte voor aankoop, met dien verstande dat Goed binnen voornoemde termijn kan leveren.

8.4.      Van zodra de bruikleen beëindigd is, wordt de Klant geacht van rechtswege en zonder enige aanmaning geacht het toestel op eigen kosten terug te bezorgen. Indien de Klant het toestel niet (tijdig) terugbezorgt, kan Goed naar eigen keuze (i) het toestel zonder gerechtelijke tussenkomst op komen halen waarbij alle kosten ten laste zijn van de Klant of (ii) de volledige verkoopprijs aan de Klant aanrekenen, vermeerderd met een schadevergoeding van 20%.

gemeenschappelijke bepalingen

Artikel 9 - Definities en toepassingsgebied

9.1.      De volgende woorden hebben de betekenis die er hieronder aan wordt gegeven:

  • Algemene Verkoopsvoorwaarden: de algemene verkoopsvoorwaarden
  • Algemene Huurvoorwaarden: de algemene huurvoorwaarden
  • Algemene Voorwaarden Bruikleen: de algemene voorwaarden bruikleen
  • Klant: elke fysieke persoon of rechtspersoon die bestellingen plaatst of aankopen doet bij Goed
  • Goed: Goed Farma CVSO en Goed Hulpmiddelen CVSO, beide met maatschappelijke zetel te Antwerpsesteenweg 263, 2800 Mechelen, respectievelijk met ondernemingsnummer 0400.789.251 en 0860.548.465, alsook de daarmee verbonden vennootschappen in de zin van artikel 1:20 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, waaronder Hulpmiddelencentrale NV, met maatschappelijke zetel te Lobulckstraat 17A&B, 9880 Aalter en met ondernemingsnummer 0460.436.234.

9.2.      Behoudens tegenbewijs houdt elke aankoop, huur, bestelling of bruikleen de aanvaarding in van de Klant van de Algemene Verkoopsvoorwaarden / Algemene Huurvoorwaarden / Algemene Voorwaarden Bruikleen. De Algemene Verkoopsvoorwaarden / Algemene Huurvoorwaarden / Algemene Voorwaarden Bruikleen primeren op de algemene voorwaarden van de Klant. Afwijkingen zijn enkel bindend wanneer ze schriftelijk worden bevestigd.

Artikel 10 - Wanbetaling

10.1.    Tenzij anders overeengekomen, zijn facturen contant betaalbaar op de zetel of in de vestigingsplaats van Goed. Bij ontstentenis van betaling wordt een (gratis) betalingsherinnering gestuurd. Indien de Klant hier geen gevolg aan geeft binnen dertig (30) kalenderdagen, zal het bedrag van de factuur van rechtswege worden vermeerderd met de wettelijke rentevoet, alsook met een forfaitaire schadevergoeding van (i) indien het verschuldigd saldo lager of gelijk is aan 150,00 EUR: 20,00 (ii) indien het verschuldigd saldo tussen 150,01 EUR en 500,00 EUR ligt: 30,00 EUR meer 10% op het bedrag tussen 150,01 EUR en 500,00 EUR en (iii) indien het verschuldigd saldo boven 500,00 EUR ligt: 65,00 EUR meer 5% op het bedrag boven 500,00 EUR, met een absoluut maximum van 2.000,00 EUR. Indien Goed in gebreke blijft een terugbetaling uit te voeren aan een Klant, zal de Klant eveneens een beroep kunnen doen op de toepassing van dit artikel.

10.2.    Elk protest dient te gebeuren binnen de veertien (14) kalenderdagen na factuurdatum. Om ontvankelijk te zijn dient dit protest voldoende gedetailleerd te zijn en per aangetekend schrijven te worden verstuurd. Elk protest verstuurd na deze termijn wordt als ongeldig beschouwd. Een gegronde klacht kan aanleiding geven tot een vervanging van de bestelling, doch in geen geval zal de Klant desgevallend recht hebben op enige schadevergoeding van welke aard dan ook.

Artikel 11 - Aansprakelijkheid en garantie

11.1.     Goed kan niet aansprakelijk worden gesteld voor (i) foutieve vermeldingen in de bijsluiter of in de gebruiksvoorwaarden van de fabrikant, (ii) schade die voortvloeit uit een gebrekkige of onzorgvuldige naleving van de bijsluiter of gebruiksvoorwaarden door de Klant, (iii) onoplettendheid of onzorgvuldigheid van de Klant, (iv) ieder ander gebruik van de verkochte/verhuurde goederen dan waarvoor deze bestemd zijn of (v) de verdraagbaarheid/geschiktheid van de verkochte/verhuurde goederen voor de Klant, tenzij Goed uitdrukkelijk en aantoonbaar op de hoogte werd gebracht van de gezondheidstoestand van de Klant.

11.2.     Voor zover wettelijk toegestaan, is de aansprakelijkheid van Goed in ieder geval beperkt tot de verkoopprijs van de geleverde/verhuurde/uitgeleende goederen.

11.3.     De Klant heeft ten allen tijde recht op de wettelijke garantietermijn van twee (2) jaar, behoudens in geval van tweedehandsgoederen, in welk geval een verminderde garantietermijn van één (1) jaar geldt.

Artikel 12 - Waarborg

Bij de aanvang van een huur- of ontleentermijn kan er een waarborg voor het goed worden gevraagd, die door Goed zal worden terugbetaald aan de Klant op het einde van de termijn indien de Klant aan zijn contractuele verplichtingen heeft voldaan. Goed kan de waarborg, zonder gerechtelijke tussenkomst, verrekenen met alle door de Klant verschuldigde bedragen. De waarborg geeft in geen geval recht op intresten.

Artikel 13 - Gebruik van persoonsgegevens

De persoonsgegevens van de Klant worden enkel verzameld en verwerkt door Goed voor klantenbeheer op basis van de contractuele relatie als gevolg van de bestelling of aankoop en voor direct marketing doeleinden (om nieuwe goederen of diensten aan te bieden aan de Klant). Indien de Klant niet wil dat Goed zijn gegevens verwerkt met het oog op direct marketing, volstaat het om dat mee te delen op privacy@goed.be. Via dit emailadres kan de Klant ook vragen welke gegevens Goed over hem verwerkt, de gegevens laten aanpassen of laten wissen. Meer info kan de Klant hierover vinden in het privacybeleid van Goed op www.goed.be.

Bij eventuele klachten over de verwerking van de persoonsgegevens kan de Klant zich wenden tot de Gegevensbeschermingsautoriteit (Drukpersstraat 35, 1000 Brussel).

Artikel 14 - Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank

Eventuele geschillen met betrekking tot een aankoop, huur of bestelling zullen worden beslecht door de rechtbank van het gerechtelijk arrondissement van de vestiging van Goed waar de aankoop of bestelling is geplaatst. Alle
overeenkomsten worden beheerst door het Belgisch recht.

 

  • gratis verzending vanaf €40 met bpost
  • gratis afhaling in Goed-vestiging
hulp nodig?

ons team is bereikbaar:
elke weekdag tussen 09.00 – 17.30
op zaterdag tussen 09.00 – 13.00

contacteer ons

Payment icon - Bancontact
Payment icon - MasterCard
Payment icon - Visa
Payment icon - Maestro
Payment icon - ING
Payment icon - KBC
Payment icon - Belfius