onderwerp:
beter horen begint bij Goed: het verhaal van Anna Maria
Wie slechter begint te horen, wacht meestal te lang om zich te laten testen en een hoortoestel aan te schaffen. Nochtans kan een hoorapparaat een wereld van verschil zijn. Dat was ook het geval bij Anna Maria.
het verhaal van Anna Maria
Anna Maria is een actieve vrouw van 65 jaar. Ze volgt Engelse les, ze doet vrijwilligerswerk en heeft een leuk gezin. Ze had al langer een vermoeden dat ze slecht hoorde, maar dat werd initieel tegengesproken door een NKO-arts. Toen ze ontdekten dat haar dochter ADHD had en ook haar gehoor werd getest, bleek dat zij aan 1 kant doof was. Slechthorendheid zat ook wat in de familie, dus Anna Maria drong aan op een nieuwe test. Het gehoorverlies werd vastgesteld en ondertussen zit ze aan haar 4de hoortoestel.
hoe heb je ontdekt dat je aan gehoorverlies lijdt?
‘Ik kon geen vergaderingen meer bijwonen, ik kon geen verslagen meer opmaken, ik moest voortdurend vragen om herhaling. Op de duur nam ik vergaderingen op om er ‘s avonds nog eens naar te luisteren, anders was ik niet mee. Dus mijn vermoeden was groot. Zeker nadat bij mijn dochter was vastgesteld dat ze half doof was en aangezien ik wist dat slechthorendheid wel een beetje een familiekwaal is. ‘
wat was je eerste gedachte daarbij?
‘Het gehoorverlies zelf vond ik niet zo erg eigenlijk. Ik dacht wel, oei, hoe ga ik een hoorapparaat betalen? Ze leken mij vrij duur, dus ik heb lang gewacht. Maar ik wist dat het mijn leven aanzienlijk zou verbeteren, dus ik ben er toch maar voor gegaan. En nu zou ik nooit meer zonder kunnen.’
hoe ben je bij Goed terechtgekomen?
‘De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik eerst al klant ben geweest bij andere hoorcentra. Op een bepaald moment was ik echter niet meer tevreden, ik vond de service nogal commercieel, minder op de persoon gericht. Daarom ben ik eens bij Goed komen informeren. En daar voelde ik me echt geholpen. Ook de dienst naverkoop is zoveel beter.’
wat vind je de grootste troeven van je hoortoestellen?
‘Zodra er iemand in mijn buurt is en er wordt gepraat, versta ik niets meer zonder hoortoestel. Dus ja, het feit dat ik iedereen weer duidelijk hoor, dat is voor mij het grootste voordeel. Via bluetooth is mijn hoortoestel verbonden met mijn gsm, en ik heb ook een Roger microfoon voor de les Engels in de avondschool of voor mijn vrijwilligerswerk in een winkel. Zeker nu met de mondmaskers zet ik die microfoon altijd aan.
Ik voelde me soms wel onzeker omdat ik niet nog eens durfde zeggen dat ik iemand niet verstaan had, dat gevoel is nu volledig weg.’
zijn er voor jou ook nadelen aan verbonden aan een hoortoestel?
‘Gelukkig bestaat er een tegemoetkoming voor hoorapparaten want anders had ik het niet kunnen aankopen, en dan zou ik overal buiten vallen en me echt geïsoleerd voelen. Maar ook zonder terugbetaling zou het de investering meer dan waard zijn.’
hoe verloopt de opvolging door Goed?
‘Super.’
tot slot, heb je nog een tip voor onze lezers?
‘Ik ben blij dat er aandacht is voor gehoorproblemen. Je ziet ze niet maar ze zijn er wel. Dus voor de lezers die nog goed horen zou ik willen zeggen, besteed aandacht aan slechthorenden. En aan de lezers die merken dat ze niet meer alles horen: wacht niet te lang met een hoortest of hoortoestel want het maakt alles zoveel gemakkelijker.’
Sinds september 2023 heeft Audika de fakkel overgenomen van Goed Hoorcentrum. Klanten van Goed genieten nog steeds van dezelfde geweldige zorg en expertise, maar dan in een Audika-jasje.
wil jij ook een gratis hoortest?
Maak een afspraak met een audioloog in een hoorcentrum bij jou in de buurt.