Ga naar hoofdinhoud

onderwerp:

huisapotheker

hoe kies je je huisapotheker?

Heb je een chronische ziekte en heb je regelmatig medicijnen nodig? Of ben je mantelzorger voor iemand uit je omgeving? Dan is het zeker aangeraden om een huisapotheker te kiezen. Hoe maak je die keuze nu precies en waar moet je rekening mee houden? Goed beantwoordt al je vragen.

een huisapotheker kiezen

Die keuze is volledig aan jou. De meeste mensen kiezen voor hun vaste apotheker. Als je mantelzorger bent, kan je kiezen voor de vertrouwde apotheker van de hulpbehoevende.

Je krijgt van je huisapotheker een overzichtelijk medicatieschema en persoonlijke begeleiding bij je geneesmiddelengebruik. Daarnaast is hij of zij de contactpersoon tussen jou, je huisarts, eventuele specialisten en/of het ziekenhuis.

Is je huisapotheker even afwezig? Dan kan een andere apotheker die in dezelfde apotheek werkt je bijstaan en je vragen beantwoorden.

Lees meer over wat een huisapotheker kan betekenen voor jou.

een huisapotheker aanduiden

De apotheker van je keuze zal je eerst informeren over de functie van ‘huisapotheker’ en over je rechten. Daarna onderteken je een overeenkomst waarin je toestemming geeft om op te treden als je huisapotheker.

  • Toestemming om je dossier bij te houden met je medicatiegeschiedenis en de adviezen die je huisapotheker heeft gegeven.
  • Toestemming om je gezondheidsgegevens elektronisch uit te wisselen met andere zorgverleners, ook bekend als eHealth Consent. Daarmee krijg je een goede communicatie tussen je zorgverleners, een betere samenwerking en een efficiëntere opvolging van je behandeling. Je apotheker, arts of mutualiteit kan die toestemming voor jou registreren, of je kan het zelf doen op de website patientconsent.be

De overeenkomst moet je eenmalig ondertekenen en kan daarna stilzwijgend en levenslang verlengd worden.

Je kan steeds beroep kan doen op een andere apotheker, bijvoorbeeld tijdens de wachtdienst of een uitstapje. Die apotheker kan je belangrijke medicatiegegevens raadplegen omdat jouw informatie wordt gedeeld in je farmaceutisch dossier. Zo ben je steeds zeker van een veilig geneesmiddelengebruik.

 

van huisapotheker veranderen

Je kan heel eenvoudig een nieuwe huisapotheker aanduiden. Wens je helemaal geen opvolging meer of heb je geen huisapotheker niet meer nodig? Vraag dan om de overeenkomst stop te zetten.

kostprijs van een huisapotheker

De diensten van een huisapotheker zijn volledig gratis als je voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • je bent chronisch ziek
  • je gaat naar een openbare apotheek
  • je verblijft niet in een rust- en verzorgingstehuis of een ander rustoord
  • je hebt van dezelfde apotheek over een periode van 1 jaar minstens 5 verschillende geneesmiddelen gekregen die de ziekteverzekering terugbetaalt, waarvan minstens 1 chronisch geneesmiddel

Eventuele betalingen worden rechtstreeks geregeld tussen je apotheker en de ziekteverzekering.

Meer weten over de voordelen van een huisapotheker? Lees zeker de verhalen van enkele patiënten en apothekers.

vind een huisapotheker in jouw buurt

meer informatie?

Wil je je apotheker aanduiden als huisapotheker of heb je hier nog meer vragen over? Breng een bezoek aan een Goed apotheek in je buurt voor persoonlijk advies.

Die keuze is volledig aan jou. De meeste mensen kiezen voor hun vaste apotheker. Als je mantelzorger bent, kan je kiezen voor de vertrouwde apotheker van de hulpbehoevende.

Je krijgt van je huisapotheker een overzichtelijk medicatieschema en persoonlijke begeleiding bij je geneesmiddelengebruik. Daarnaast is hij of zij de contactpersoon tussen jou, je huisarts, eventuele specialisten en/of het ziekenhuis.

Is je huisapotheker even afwezig? Dan kan een andere apotheker die in dezelfde apotheek werkt je bijstaan en je vragen beantwoorden.

Lees meer over wat een huisapotheker kan betekenen voor jou.

De apotheker van je keuze zal je eerst informeren over de functie van ‘huisapotheker’ en over je rechten. Daarna onderteken je een overeenkomst waarin je toestemming geeft om op te treden als je huisapotheker.

  • Toestemming om je dossier bij te houden met je medicatiegeschiedenis en de adviezen die je huisapotheker heeft gegeven.
  • Toestemming om je gezondheidsgegevens elektronisch uit te wisselen met andere zorgverleners, ook bekend als eHealth Consent. Daarmee krijg je een goede communicatie tussen je zorgverleners, een betere samenwerking en een efficiëntere opvolging van je behandeling. Je apotheker, arts of mutualiteit kan die toestemming voor jou registreren, of je kan het zelf doen op de website patientconsent.be

De overeenkomst moet je eenmalig ondertekenen en kan daarna stilzwijgend en levenslang verlengd worden.

Je kan steeds beroep kan doen op een andere apotheker, bijvoorbeeld tijdens de wachtdienst of een uitstapje. Die apotheker kan je belangrijke medicatiegegevens raadplegen omdat jouw informatie wordt gedeeld in je farmaceutisch dossier. Zo ben je steeds zeker van een veilig geneesmiddelengebruik.

 

Je kan heel eenvoudig een nieuwe huisapotheker aanduiden. Wens je helemaal geen opvolging meer of heb je geen huisapotheker niet meer nodig? Vraag dan om de overeenkomst stop te zetten.

De diensten van een huisapotheker zijn volledig gratis als je voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • je bent chronisch ziek
  • je gaat naar een openbare apotheek
  • je verblijft niet in een rust- en verzorgingstehuis of een ander rustoord
  • je hebt van dezelfde apotheek over een periode van 1 jaar minstens 5 verschillende geneesmiddelen gekregen die de ziekteverzekering terugbetaalt, waarvan minstens 1 chronisch geneesmiddel

Eventuele betalingen worden rechtstreeks geregeld tussen je apotheker en de ziekteverzekering.

Meer weten over de voordelen van een huisapotheker? Lees zeker de verhalen van enkele patiënten en apothekers.

meer informatie?

Wil je je apotheker aanduiden als huisapotheker of heb je hier nog meer vragen over? Breng een bezoek aan een Goed apotheek in je buurt voor persoonlijk advies.

onderwerp:

huisapotheker

  • gratis verzending vanaf €40 met bpost
  • gratis afhaling in Goed-vestiging
hulp nodig?

ons team is bereikbaar:
elke weekdag tussen 09.00 – 17.30
op zaterdag tussen 09.00 – 13.00

contacteer ons

Payment icon - Bancontact
Payment icon - MasterCard
Payment icon - Visa
Payment icon - Maestro
Payment icon - ING
Payment icon - KBC
Payment icon - Belfius